1.4.18

Vaniljkräm med mango och passion






Originalreceptet från Allers.se är för två personer, men det är bara att dubbla. Jag dubblade och fick ut 6 lagom portioner. Men det beror så klart på storleken på skålarna eller glasen man serverar i. Originalreceptet innehöll inte digestivekex.


2 port.

1 1/2 dl vispgrädde
125 g kesella med vanilj
1 äggula
2 msk vaniljsocker
1 mogen mango
2 passionsfrukter
6 digestivekex
2 msk flytande smör


Gör så här:

1.

Krossa digestivekexen och blanda med smöret. Ställ in i kylskåpet medan du gör det andra.


2.

Vispa grädden fluffig med elvisp. Vänd sedan ner kesella, äggula och vaniljsocker.


3.

Skala mangon och skär i ganska stora klyftor. Jag hackade i tärningsstora bitar och nöjde mig med att dekorera med klyftorna. Gröp ur passionsfrukterna. Varva sedan smulor, mango, passionsfrukt och vaniljkräm i fina glas.


In i kylen och servera kallt! I originalreceptet stod det att man skulle servera direkt, men jag tyckte det var mycket godare kallt. Hur vet jag det? För att det blev några över... 




Inga kommentarer: