18.2.18

Krämig kräftpasta med sting





(bild och recept mittkok.se)



4 port.


300 g tagiatelle
1 st gul lök
2 dl creme fraiche
2 tsk sambal oelek
1/2 citron
1 msk hummerfond
170 g kräftstjärtar i lake
65 g babyspenat
flingsalt
svartpeppar



Gör så här:


1.

Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen.


2.

Finhacka löken och fräs den med lite olja i en kastrull någon minut. 


3.

Tillsätt creme fraiche, sambal oelek, hummerfond och 1 msk av laken från kräftorna. Pressa i citronsaften.


4.

Låt såsen puttra på svag värme i 5-10 minuter. Smaka av med salt och svartpeppar.


5.

Häll av laken från kräftorna. Rör ner dem i såsen och låt dem bli varma. Det räcker med 2-3 minuter. 


6.

Blanda såsen med den färdigkokta pastan och bladspenaten!



Ganska mycket sting blev det, men jag mildrade den lite med att slänga ner en extra burk creme fraiche. Gott med mycket sås... Lade även till fint skivad vitlök (en klyfta) när jag stekte löken, som jag stekte i tunna halvmånar istället för finhackat. Och hummerfond hade jag ingen, så jag slängde ner en grönsaksbuljong, det enda jag hade hemma i buljong/fondväg. 



Suuuupergott!




2 kommentarer:

Anonym sa...

Perfekt med lite extra sambal.

Anonym sa...

En favorit