18.6.17

Sparrispizza med kallrökt lax







Det här receptet gick rakt upp på topp-tre av det godaste jag nånsin ätit i hela mitt liv. Det. Var. Himmelskt. Gott. Ni måste testa! Receptet kommer HÄRIFRÅN









Jag valde kallrökt lax, enligt originalreceptet funkar det lika bra med prosciuttoskinka. Hade det inte varit supergott med lax, hade jag kanske testat. 




4 st


Pizzadeg:

25 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten, 37 grader
cirka 7 dl vetemjöl
1 tsk salt


Topping:

2 dl lätt creme fraiche 
2 tsk flytande honung
2 dl riven lagrad prästost
250 g grön sparris
4 msk olivolja
flingsalt, svartpeppar

Till garnering:

ruccola
kallrökt lax



Gör så här:


1.

Gör pizzadegen (eller gör som jag, använd färdig pizzadeg). Lös jästen i 1/4 dl av vattnet och blanda med cirka 2 msk mjöl. Rör ihop till en jämn smet. Låt jäsa under duk i cirka 30 minuter.

Blanda i resten av vattnet, salt och det mesta av mjölet i startdegen. Spara lite av mjölet till utbakningen. Arbeta kraftigt ihop till en smidig deg. Låt jäsa under duk i rumstemperatur i cirka 2 timmar. 


2.

Blanda creme fraiche, honung och ost.


3.

Bryt av den nedre, grova delen på sparrisstjälkarna. Skiva sparrisen tunt på snedden.


4.

Ta upp degen på ett mjölat bord. Knåda degen och forma den till fyra runda bollar och kavla ut till ganska tunna pizzor. Lägg över pizzorna på plåtar med bakplåtspapper.


5.

Sätt ugnen på 250 grader.


6.


Bred ostkrämen på pizzorna. Fördela sparrisen över. Droppa över olivolja. Dra några varv med pepparkvarnen och salta lätt.


7.

Grädda i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. Strö på ruccola och skivad kallrökt lax.



Ta en tugga och NJUT! 
















Jag fuskade och gjorde ingen egen pizzadeg. Jag använde den här färdiga degen jag hittade i kyldisken i mataffären. Suuupergod!




Inga kommentarer: