17.2.17

Färsk tortellini med svamp och färska fikon






4 port. 


200 g champinjoner
140 g bacon
2 rödlökar
2 msk smör
olivolja
salt och svartpeppar
1 msk vetemjöl
2 dl matlagningsgrädde
1/2 dl vitt vin
1/2 svampbuljongtärning
färsk rosmarin
500 g färsk tortellini med ricottaost med ricottaost och spenat
olivolja
6-8 fikon



Gör så här:


1.

Skiva svampen.
Strimla bacon och rödlök.
Stek baconet knaprigt och låt rinna av på hushållspapperet.


2.

Fräs svamp och rödlök i smör och olivolja. Salta och peppra och pudra över vetemjöl, blanda runt. 


3.

Tillsätt matlagningsgrädde, vitt vin, buljongtärning och rosmarin. Vispa ihop och låt puttra en liten stund, smaka av med salt och peppar.


4.

Koka tortellinen enligt anvisningar på förpackningen. Häll av  och blanda den med såsen. 


5.

Vid servering, ringla över olivolja och toppa med färska fikon skurna i kvartar.



Alltså jag döööör så gott! Och då gjorde jag den lite magrare plus att jag hoppade över både bacon och fikon. Kan tänka att den här rätten är superdupergod med bacon och fikon, som i originalreceptet. 


Hur jag gjorde den magrare?

Stekte i olivolja istället för smör.
Skippade vetemjölet.
4%-ig matlagningsgrädde.
Alkoholfritt matlagningsvin.


Nu måste jag göra den snart igen, så jag får smaka den enligt originalet med bacon och färska fikon...



Inga kommentarer: