27.1.17

Äppelpaj






Jisses, så god äppelpaj! 
Jag gjorde den i portionsformar istället för en stor paj.



2 1/2 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
100 g margarin
5 msk socker
1 1/2 msk vatten
3 st äpplen
3 tsk kanel


Gör så här:


Blanda havregryn, mjöl, 2 msk socker och margarin till en grynig massa. Tillsätt vatten och knåda ihop. Tryck ut pajdegen i en pajform. Eller i portionsformar.


Förgrädda i ugn 225 grader i ca 10 min.


Blanda 3 msk socker och kanel.


Skiva äpplen i tunna skivor och vänd i socker och kanel. 


Lägg skivorna i ett fint mönster i pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. 


Servera med glass eller vaniljsås. 



Jag gjorde tvärtemot mot receptet. Jag lade äpplena underst och degen överst. Och drog ner på sockermängden över äpplena. Jag gräddade portionsformarna i 30 min. Och NJÖÖÖT av det färdiga resultatet. 



(recept från viktväktarna. 10 portioner, 7 sp per portion. Jag fyllde fem portionsformar, så 14 sp för en form. Värt vartenda poäng!)



Inga kommentarer: