1.9.16

"Världens godaste äppelkaka"






Det här receptet har valsat runt lite i sociala medier och beskrivningen av den som "Världens godaste äppelkaka" var väl inte helt fel kan jag väl säga. Smarrig. Så pass. Jag skippade hasselnötterna och strödde över flagad mandel istället. Inte alls dumt. 


150 g smör
1,5 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk
150 g mandelmassa

hackade hasselnötter
pärlsocker 
kanel


Smält smöret i en kastrull, blanda med sockret, låt svalna.

Rör i mjöl, bakpulver och mjölk.

Grov mandelmassan och blanda ner i smeten.

Bröa formen, häll i smet, skala och skiva äpplen och tryck i smeten.

Pudra över kanel och strö över hackade hasselnötter och pärlsocker. Eller gör som jag och byt ut hasselnötterna mot flagad mandel. 

Servera med vaniljsås och njut kakan ljummen. 



Här är originalreceptet och där hittar du även recept på hemmagjord vaniljsås, som jag inte hunnit testa än. Jag körde färdigköpt. 



Inga kommentarer: