24.2.16

Moussaka


(bild från citygross.se)


Min variant av ett originalrecept från citygrossmatkasse. Supergott! På bilden som jag lånat från citygross.se ser du tärnad fetaost på toppen. Det skippade jag för att göra moussakan lite barnvänligare. Jag smulade istället fetaosten och blandade med cremefraiche och serverade som tillbehör tillsammans med en sallad.


4 port.

ca 800 g potatis
4-5 dl vatten
3 msk kalvfond ller 2 buljongtärningar
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
ca 500 g köttfärs
2 tsk paprikapulver
2 msk tomatpuré
2 msk chilisås
1 dl vatten
1-2 krm salt
2 krm grovmalen svartpeppar
riven ost

1.

Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skiva potatisen. Koka upp vatten och fond/buljong. Lägg i potatis och låt den sjuda med i ca 10 minuter.

2.

Skala och hacka löken. Skala vitlöken. Stek lök, pressad vitlök och färs i smör tills allt fått fin färg. Rör i paprikapulver, tomatpuré, chilisås och vatten. Smaka av med kanel, salt och peppar. Snåla inte med kanelen! 

3.

Lägg hälften av potatisen i en form. Häll på färsen och toppa sen med resten av potatisen. Smula över ost och laga i ugn ca 15 min. Om du vill ha en krämig moussaka lägg lite av osten i lagret mellan potatisen. 

  



Inga kommentarer: