25.4.15

Myllymäkis rabarberpaj - Godare finns inte!


(bildkälla okänd. Receptkälla koket.se)



150 g smör
3 dl vetemjöl
2 dl socker
1 dl havegryn
1 rejäl nypa flingsalt
1 kg rabarber
2 dl socker


Gör så här:


1.

Gör smulor av smör, vetemjöl, havregryn, 2 dl socker och en rejäl nypa flingsalt.

Jag använde nog 1tsk, knappt. Förresten, jag tycker smulor är ett missvisande ord, 1-2 centimeterstora degklumpar skulle jag hellre beskriva det som. Smulor är nåt annat för mig.

2.

Skär rabarber i bitar och lägg i en form. Täck med 2 dl socker.

Jag hade inte riktigt 1 kg rabarber, så jag drog ner lite på sockret. 1,5 dl tror jag tog.


3.

Häll på smulorna och grädda i 225 grader ca 20 minuter.

Servera med vaniljsås.



NJUUUUUT! Så himla gott! Rabarberns surhet försvann (kanske under allt socker) och att plötsligt få en tugga som smakade salt var suuuupergott. Sonen som inte brukar äta rabarberpaj fick i sig tre portioner första gången jag bjöd på den...



Inga kommentarer: