29.4.14

Knäckig rabarberpaj



Jisses så god. Tittar du noga på bilden ser du att det är min andra portion...
Jag kastade mig över den första och glömde ta foto. Så jag var ju tvungen att ta en andra portion. Hrm...
Så himla god. Rekommenderas varmt!


ca 5 - 6 rabarberstjälkar
1 msk potatismjöl
1/2 dl strösocker ---- jag har nöjde mig med 1/4 dl 
kanel

Pajsmeten:
150 g smör/margarin
1/2 dl sirap
1 dl vispgrädde
2 dl vetemjöl
2 1/2 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl strösocker



Sätt ugnen på 175 grader.

Skär rabarbern i lagom stora bitar.

Pudra pajformen med potatismjöl.

Fyll upp pajformen med rabarberna, sockra och strö över kanel.

Pajsmeten:

Smält smöret i en kastrull på spisen, tillsätt grädde och sirap. Ta bort kastrullen från spisen.

Blanda de torra ingredienserna och tillsätt i kastrullen, blanda runt och häll över havresmeten över rabarberna.

Låt stå i ugnen ca 30-40 minuter, tills pajen fått fin färg.


Servera med vaniljsås, vaniljglass eller vaniljvisp och NJJJUUUUUT! 


(Originalrecepetet hittade jag på hittarecept.se)




1 kommentar:

bagerskan sa...

Men så gott!
Jag brukar blanda i cornflakes i smuldegen när jag gör rabarber-paj. Supergott!