30.6.13

Örtmarinerade oliver med chili


10-12 port.

1 burk gröna oliver a 450 g
1 burk babykalamata a 290 g
1 burk kalamataoliver a 480 g
1 burk halkidiki, stora gröna oliver a 380 g
2 dl valfri olja
2 vitlöksklyftor
1 knippe hackad timjan
1 knippe hackad basilika
3-4 kvistar hackad rosmarin
172 - 3/4 tsk torkad chili
4 msk röd balsamvinäger
2 msk vatten
salt, peppar

1.
Häll av lagen oliverna ligger i. Blanda olja och fint riven vitlök. Tillsätt hackade örtkryddor och chili.

2.
Tillsätt balsamvinäger och vatten och smaka av med salt och peppar. Lägg i oliverna.

Låt marinera till nästa dag, rör om då och då. Går bra att förvara längre om oliverna är täckta med olja.

Eftersom halkidioliverna var på extrapris i min matbutik nöjde jag mig med såna. Sen drog jag ner på mängden marinadingredienser eftersom jag använde mindre mängd oliver. Vitlöken skivade jag istället för att riva. Gott!

(originalrecept från allas 23/13)


Inga kommentarer: