17.8.11

Bamsebiff


(Bild och recept från arla.se)



"Den godaste pannbiff jag ätit!" sa nioåringen och jag är benägen att hålla med. Dessutom var det snabblagat, det gillar vi. Suuuupergott!




4 port

400 g nötfärs
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 msk potatismjöl
4 dl matlagningsgrädde
1 tsk smör
1 msk kinesisk soja


Gör så här:


Blanda färsen med salt, peppar, potatismjöl och 1 dl av grädden. 

Hetta upp smör i en stor stekpanna. Platta ut färsen direkt i pannan till en stor biff. Stek färsen ca 4 min. 

Dela färsen i 4 delar och vänd dem. Stek ca 4 min till. 

Häll i resten av grädden och soja runt biffen. Låt puttra i 3–4 min. 


Kokt potatis och grönsaker är gott till.



Kryddtips! Strö över hackad lök, ättiksgurka, persilja, kapris eller oliver. Jag kryddade färsen med lite Allroundkrydda innan jag stekte biffen och så blandade jag lite kalvfond i såsen. Om barnen hade tyckt om det hade jag gärna blandat ner lite rostad lök i såsen. Gjorde det på min tallrik istället. 



Inga kommentarer: